Contact of direct ondersteuning nodig?
+31 320 284141

Risico’s bij het reizen Deel 3: Voorlichting en voorbereiding

In onze vorige nieuwsbrief publiceerden wij deel 2 van Risico’s bij het reizen Wettelijke verplichtingen van de werkgever. In Risico’s bij het reizen deel 3 laten wij u graag zien wat u kunt doen om u werknemer voor te bereiden op zijn of haar buitenland reis.

‘Vraag: Als je medicatie gebruikt mag je deze mee nemen naar het buitenland?
A.  Het hangt van het land af waar je naar toe gaat.
B.  Dit hangt af van het type medicijn dat je mee wilt nemen.
C.  Ja, dat kan altijd.
D. Dit verschilt per land en per medicijn.’

Een goede voorbereiding  op een (zaken) reis is van essentieel belang voor zowel de werkgever als werknemer. Wanneer medewerkers in het buitenland in de problemen komen kan dit een grote impact hebben op direct betrokkenen met nadelige consequenties tot gevolg. In hoeverre kan een werkgever hierin voorzien, welke zaken zal een werknemer zelf oppakken en wat valt er onder de verantwoording van de werkgever.

Wat u als werkgever kunt doen
Uw werknemer voorbereiden voor een buitenland reis kan op verschillende manieren.

Landenrapportage
In een landenrapportage kunt u informatie verwerken zoals cultuur voeding, infrastructuur, gewoontes, etc. Belangrijk is om ervoor te zorgen dat de landenrapportage altijd up to date is.

E-Learning of workshop
Bij een E-Learning programma of een workshop worden alle zaken behandeld waar een medewerker mee te maken kan krijgen tijdens een buitenland reis. De voordelen van een E-Learning programma is dat de medewerker deze op elk gewenst tijdstip kan doen.

Een voordeel van een workshop is dat deze goed aan te passen is op de organisatie en de landen waar veel naar gereisd wordt. Een workshop kan daarnaast goed gecombineerd worden met een Veilig reizen protocol.

Veilig reizen protocol
Een veilig reizen protocol kan voor uw medewerker een waardevol document zijn voor en tijdens een reis. Het voordeel van een degelijk protocol is dat het volledig naar de wensen van uw organisatie kan worden geschreven. In dit protocol beschrijft u stap voor stap waar een medewerker aan moet denken als hij of zij op reis gaat. Denk hierbij bijvoorbeeld aan do’s en dont’s tijdens het reizen maar ook handige tips voor de voorbereiding zoals vaccinaties of benodigde reisdocumenten.

‘Vraag: Tijdens mijn buitenland reis is het belangrijk dat men:
A.      Mij bij calamiteiten weet te bereiken.
B.      Iedere minuut van de dag exact weet waar ik ben.
C.       Hulp kan bieden met (medische) informatie als het nodig is.
D.      Mij altijd kan controleren.
(meerdere antwoorden mogelijk)’

Wat uw medewerker zelf kan regelen
Zoals al eerder aangegeven bent u in veel gevallen als werkgever aansprakelijk voor de veiligheid van uw medewerker wanneer deze namens uw organisatie in het buitenland verblijft. Onder de noemer goed werkgeverschap wilt u ook dat uw medewerker na zijn reis weer veilig en wel thuis komt. Dit neemt natuurlijk niet weg dat de medewerker zelf ook verantwoordelijk is voor een veilige reis. Voor een medewerker is het vrij eenvoudig om de volgende informatie zelf al uit te zoeken:

  • Cultuur
  • Hygiëne, waar kan er veilig gegeten en gedronken worden
  • Is het land onlangs in het nieuws geweest
  • Inentingen
  • Klimaat omstandigheden
  • Infrastructuur
  • Medische zorg

Veel van de bovenvermelde informatie is terug te vinden op diverse websites van de rijksoverheid zoals bijvoorbeeld nederlandwereldwijd.nl. Ook de website van de ANWB heeft een schat aan landen-informatie. Op de website www.gezondopreis.nl kunt u alle informatie terug vinden over ziektes en benodigde vaccinaties in het land van bestemming.

Tot slot
International Security Partners heeft jarenlange ervaring opgebouwd op het gebied van veilig reizen. Wij begeleiden ondernemingen die veel zaken doen in het buitenland maar ook hoge scholen waarvan studenten veel naar het buitenland reizen. Hiervoor hebben wij ons 24/7 response nummer. Zo kunnen wij medewerkers en studenten in het buitenland 24 uur per dag en 7 dagen per week ondersteunen in geval van nood.

Wij helpen u  graag bij het zoeken naar de juiste oplossing voor uw onderneming. Neemt u contact met ons op voor een vrijblijvend advies gesprek. Contact opnemen kan telefonisch via 0320 284141 of per mail naar sales@ispbv.nl. U kunt daarnaast ook gebruik maken van ons contactformulier.

Lees onze eerdere artikelen over risico’s bij het reizen:

Deel 1: Identiteitsfraude

Deel 2: Wettelijke verplichtingen van de werkgever

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en lees Risico’s bij het reizen naar het buitenland deel 4 In onze volgende editie.

 

Vraag onze menukaart Screening aan

ISP biedt service op maat, download onze menukaart screening om uw pakket samen te stellen.

Direct downloaden