Wat is een phishingsimulatie?
Dagelijks ontvangen veel mensen phishingmails, waaronder uw medewerkers. Hackers proberen hiermee onder valse voorwendselen informatie te verkrijgen voor eigen gewin. Op het eerste gezicht is een phishingmail in veel gevallen niet van een normale mail te onderscheiden. Het is daarom van groot belang dat uw medewerkers hier alert op zijn. Wij helpen u hiermee door een phishingsimulatie uit te voeren.
Wat is een kwetsbaarheidsscan?
Met een kwetsbaarheidsscan beoordeelt onze ethical hacker de kwaliteit van de beveiliging van uw systeem, applicatie of computernetwerk. Dit doen wij door:
- Het in kaart brengen van uw huidige maatregelen en het bepalen van eventuele aanpassingen;
- Het controleren van bekende kwetsbaarheden en het bepalen of er extra maatregelen genomen moeten worden om het beveiligingsniveau te verhogen;
- Het samenvatten van de scan in een rapportage en, als u dat wilt, ondersteuning bieden bij het implementeren van aangeraden verbetermaatregelen.
Wat is een cyber awareness training?
Met een cyber awareness training maken we uw werknemers bewust van verschillende cyberrisico’s om zo de digitale weerbaarheid van uw organisatie te vergroten.
Wat is een pentest?
Een pentest is een doelmatig middel om de online kwetsbaarheden van uw organisatie in beeld te brengen. Onze ethische hackers testen uw IT-systemen en rapporteren hun bevindingen.
Wat is een cyberrisicoanalyse?
Met een cyberrisicoanalyse analyseren we de informatiebeveiliging van uw organisatie, waarmee we direct inzicht verschaffen in potentiële gevaren. Op basis van de inzichten kan vervolgens bepaald worden of maatregelen nodig zijn.
Wat kan ISP betekenen op het gebied van cybersecurity?
ISP biedt verschillende diensten die de cyberrisico’s van uw bedrijf aanpakken met daarbij het doel uw cybersecurity up-to-date te krijgen en zoveel mogelijk schade te voorkomen. Diensten die onder cybersecurity door ISP vallen zijn:
Wat voor maatregelen kunnen genomen worden in het kader van cybersecurity?
Een goede balans van technische en organisatorische maatregelen is belangrijk om voldoende weerstand te bieden tegen cyberrisico’s. Technische maatregelen zijn vaak gebaseerd op software; organisatorische gaan vooral over het hebben of formuleren van beleid, procedures of trainingen. Met de juiste maatregelen beïnvloed je het online gedrag van werknemers en maak je hen bekend met informatiebeveiliging en alle mogelijke risico’s.
Welke cyberrisico’s komen voor?
Het Nederlandse Verbond van Verzekeraars onderscheidt drie groepen cyberrisico’s:
- Computervirus, DDos-aanval of een hack: het doel hiervan is uw website zodanig te belasten dat deze onbereikbaar wordt;
- Menselijke fouten: medewerkers van uw organisatie kunnen (opzettelijk of per ongeluk) schade aan een computersysteem of aan data veroorzaken. In de onopzettelijke gevallen gebeurt dit vaak door middel van phishingmails;
- Technisch falen van IT-systemen: schade veroorzaakt door technische problemen van uw eigen of externe computers, servers, hard- en software.
Wat is een cyberrisico?
Een cyberrisico kan meerdere nadelige gevolgen hebben. Zo is het vanuit het een verzekeringsperspectief de financiële schade die ontstaat door immateriële schade aan IT-systemen. Die schade ontstaat onder meer door verlies of beschadiging van data, (on)beschikbaarheid van systemen, bedrijfsschade, afpersing en boetes.
Daarnaast kan er ook reputatie- of imagoschade optreden als uw bedrijf slachtoffer wordt van een cyberaanval. Klanten verliezen het vertrouwen in uw organisatie, waardoor er voor andere partij gekozen kan worden.
Wat is hacking?
Met hacking wil een derde toegang tot uw computers en/of andere digitale netwerken en systemen om zo gegevens te verkrijgen.
Waarom is cybersecurity nodig?
Cybersecurity is noodzakelijk om uw IT-systemen te beschermen tegen kwaadwillende derden die van buitenaf toegang willen krijgen tot computers en andere digitale netwerken en systemen. Systemen worden ‘gehackt’ door gebruik te maken van speciale software. Bijvoorbeeld virussen, wormen, spyware, trojans en ransomware. Virussen en wormen kopiëren zichzelf binnen een netwerk en kunnen bestanden of systemen beschadigen. Spyware en trojans worden gebruikt om data te verzamelen en ransomware wordt gebruikt om data letterlijk te gijzelen.
Waarom is cybersecurity relevant?
Cybersecurity wordt steeds belangrijker vanwege de groeiende afhankelijkheid van computersystemen, webtoepassingen, draadloze netwerken en ook het internet, waarin verschillende soorten apparatuur zijn verbonden met het web.
Wat is cybersecurity?
Cybersecurity is de bescherming van IT-systemen (computers, data, servers, netwerken, mobiele apparaten, etc.) tegen diefstal en beschadiging van hard- en software en data om de continuïteit van uw bedrijfsvoering te garanderen.
Wat is een cyberaanval?
Bij een cyberaanval verschaffen derden zich via zwakheden in soft- of hardware ongeoorloofd toegang tot uw computers en computernetwerken met als doel deze te saboteren of data te stelen, wijzigen of vernietigen. Cyberaanvallen komen in diverse vormen voor. Die vorm is afhankelijk van de daders. Zo variëren aanvallen van digitaal vandalisme tot financieel gewin en bedrijfsspionage en kan het zelf zover gaan als een cyberoorlog of cyberterrorisme.
Wat doet het Family Security Office?
Het Family Security Office draagt zorg voor de persoonlijke veiligheid van families. De dienstverlening van het Family Security Office is er op gericht om families volledig te ontzorgen op het gebied van hun persoonlijke veiligheid, en om in geval van een incident direct adequate hulp te verlenen. Het Family Security Office treedt op als verlengstuk van de familie, is eerste aanspreekpunt bij incidenten, onderhoudt de contacten met alle relevante stakeholders, doet het beheer van de verschillende (onderhouds-)contracten van leveranciers en ziet toe op de gewenste kwaliteit van dienstverlening van leveranciers.
Wat voor werkzaamheden doet het Family Security Office?
Voorbeelden van werkzaamheden die het Family Security Office doet, zijn het inrichten van fysieke beveiligingsmaatregelen, op werkplek, onderweg en/of woonhuis. Dat kunnen maatregelen zijn op het gebied van bouwkundige, elektronische, organisatorische maatregelen of informatiebeveiliging. Ook zorgen we als onafhankelijk adviesbureau voor contacten met externe veiligheidspartners (installateurs, particuliere beveiligingsorganisatie en alarmcentrales), sluiten we service level agreement’s (SLA’s) met hen af en zien we erop toe of de kwaliteit die beloofd is daadwerkelijk geleverd wordt. Tevens monitoren we doorlopend (technologische-) ontwikkelingen die van invloed kunnen zijn op het risicoprofiel van onze families en toetsen we hun (online) kwetsbaarheid.
Hoe weet ik nu of het Family Security Office iets voor mij, of voor onze directie is?
Om te bepalen of het Family Security Office een geschikte oplossing voor u of uw organisatie kan zijn, is het verstandig om uw behoefte goed in kaart te brengen. Misschien is het onderwerp nieuw voor u, of bent u al verder in de veiligheidszorg voor uw gezin of uw bestuurders. Om uw behoefte te verkennen is er altijd een veiligheidsadviseur van het Family Security Office bereid om dit onderwerp vertrouwelijk met u te bespreken.
Waaruit bestaat het Family Security Office?
Het Family Security Office bestaat uit een team van ervaren beveiligingsadviseurs, veiligheidskundigen, criminologen en projectondersteuners, en is onderdeel van International Security Partners wat in 1987 is opgericht.
Voor wie is het Family Security Office?
Families waarvoor het Family Security Office werkt zijn vermogenden, directeur-grootaandeelhouders, bestuurders en/of sleutelfunctionarissen van organisatie en mensen die veelvuldig in de publiciteit komen.
Hoe werkt het Family Security Office?
De basis van onze werkzaamheden is altijd een risicoanalyse of dreigingsanalyse.
In geval van een niet-dreigende situatie wordt gestart met het opstellen van een risicoanalyse om zodoende inzicht te krijgen in de veiligheidsbeleving, beveiligingsbehoefte en bestaande beveiligingsmaatregelen. Op basis van de resultaten van de risicoanalyse worden met de familie afspraken gemaakt over de te nemen maatregelen op gebied van organisatorisch-, bouwkundige-, elektronische- en informatiebeveiligingsmaatregelen.
In geval van een concrete bedreiging wordt gestart met het opstellen van een dreigingsanalyse om zodoende inzicht te krijgen in de (potentiële-)risico’s aan de hand waarvan risicoscenario’s opgesteld worden. De dreigingsanalyse en risicoscenario’s worden met de familie besproken aan de hand waarvan bepaald wordt welke beveiligingsmaatregelen genomen worden.
Wat biedt het Family Security Office?
Het Family Security Office biedt zowel structurele als incidentele veiligheidszorg en een 24/7 response service.
Structurele veiligheidszorg houdt in dat op basis van de beveiligingsbehoefte van de familie afspraken gemaakt worden over de te leveren diensten. Daarbij is de familie ervan verzekerd dat structurele aandacht voor hun veiligheid is geborgd. Waarbij het Family Security Office optreedt als regievoerder c.q. verlengstuk van de familie en het centrale aanspreekpunt is voor: politie, alarmcentrale, beveiligingsorganisatie, installateur en andere relevante stakeholders.
Incidentele veiligheidszorg is aan de orde bij concrete dreiging waarbij de familie behoefte heeft aan professionele ondersteuning en regievoering in het kader van crisismanagement en crisiscommunicatie.
Het Family Security Office biedt een 24/7 response service van ervaren security consultants. Ingeval van een incident en/of verdachte situatie kan er beroep worden gedaan op de 24/7 response service van waaruit directe ondersteuning geboden kan worden. De consultants van onze 24/7 response service zijn opgeleid om, en hebben ervaring in het beoordelen en analyseren van incidenten en/of verdachte situaties. Hierdoor bent u ervan verzekerd dat er adequate maatregelen worden genomen. Vanuit de 24/7 response service wordt indien nodig direct geschakeld met politie, brandweer, hulpverlening en/of particuliere beveiligingsorganisatie.
Waarom het Family Security Office, ik heb al een beveiligingsinstallateur?
De beveiligingsinstallateur adviseert over, en biedt technische oplossingen voor uw vragen over beveiliging. Het Family Security Office beantwoordt uw beveiligingsvraag vanuit een integrale benadering en op basis van uw unieke situatie realistische risico-scenario’s. Waarbij ervoor wordt gezorgd dat het geheel van organisatorisch-, bouwkundige-, elektronische- en informatiebeveiligingsmaatregelen een samenhangend geheel zijn.
Het Family Security Office fungeert als een ‘security architect’ en maakt daarbij o.a. gebruik van erkende, zeer ervaren beveiligingsinstallateurs. Het Family Security Office treedt namens de familie op als regievoerder waardoor de familie één aanspreekpunt heeft voor al haar vragen over beveiliging en veiligheid.
Waarom het Family Security Office, ik ben toch al aangesloten bij een alarmcentrale?
Een alarmcentrale zorgt ervoor dat de meldingen van uw alarmsysteem worden gemeld aan uzelf en/of een particulier beveiligingsbedrijf die voor u de alarmopvolging doen. In de keten van beveiligingsmaatregelen is de alarmcentrale een schakel. Hetzelfde geldt voor de beveiligingsinstallateur en de particuliere beveiligingsorganisatie die de alarmopvolging verzorgt. Het Family Security Office zorgt ervoor dat al deze verschillende partijen effectief samenwerken in het belang van de familie. Het Family Security Office treedt namens de familie op als regievoerder waardoor de familie één aanspreekpunt heeft voor al haar vragen over beveiliging en veiligheid. Het Family Security Office fungeert als een ‘security architect’ en maakt daarbij o.a. gebruik van erkende, alarmcentrales.
Waarom het Family Security Office, ik heb toch al een beveiligingsbedrijf voor alarmopvolging?
Een particulier beveiligingsbedrijf verzorgt de alarmopvolging van alarmen van uw inbraakalarmsysteem. Daarmee is het particuliere beveiligingsbedrijf een belangrijke schakel in de keten van beveiligingsmaatregelen. Net zoals de beveiligingsinstallateur en de alarmcentrale. Het Family Security Office zorgt ervoor dat al deze verschillende partijen effectief samenwerken in het belang van de familie. En zorgt ervoor dat in geval van een alarmmelding alle benodigde acties worden genomen. Het Family Security Office treedt namens de familie op als regievoerder waardoor de familie één aanspreekpunt heeft voor al haar vragen over beveiliging en veiligheid. Het Family Security Office fungeert als een ‘security architect’ en maakt daarbij o.a. gebruik van erkende, particuliere beveiligingsorganisaties.
Welke risico's zouden ik en mijn gezin kunnen lopen en wat kan het Family Security Office daar aan doen?
Het Family Security Office kan de (potentiële-)veiligheidsrisico’s voor u en uw gezin inzichtelijk maken. Vanuit onze praktijk weten we dat onderschatting van risico’s veelvuldig voorkomt. Wij kunnen u helpen bij een goede beveiliging van woning, verkleining van de zichtbaarheid op het Internet, in de media en social media. Vanuit het Family Security Office coachen wij families in een veilige levensstijl en reiken wij hen handvaten aan om hun eigen persoonlijke veiligheid te vergroten middels eigen gedrag.
Waarom zou ik een abonnement nemen op het Family Security Office?
Het Family Security Office ontzorgt u op het gebied van uw veiligheid. Tijdens afwezigheid in de woning kan het Family Security Office het eerste aanspreekpunt voor u zijn. Bij storingen van uw alarmsysteem nemen wij u de zorg uit handen en zorgt het Family Security Office ervoor dat de storing verholpen wordt door de installateur. Wanneer uw alarmsysteem veel loze alarmen genereert en u daardoor veel door de alarmcentrale gebeld wordt, kan het Family Security Office voor deze alarmen tijdelijk het eerste aanspreekpunt zijn. Wij gaan de alarmen inventariseren en ervoor zorgen, samen met de installateur, dat dit verholpen gaat worden.
Wij monitoren uw vindbaarheid en gaan er voor zorgen dat uw privé gegevens op de website’s waar deze zichtbaar zijn, verwijderd worden.
Het Family Security Office gaat een service level agreement voor u aan met de particuliere beveiligingsorganisatie en controleert periodiek of deze afspraken ook nagekomen worden.
Door middel van periodiek contact met uw wijkagent houden wij zicht op de veiligheid van uw woonomgeving. Wanneer er activiteiten in uw buurt voorkomen die uw veiligheid in gevaar zouden kunnen brengen, attenderen wij u daarop waarna in overleg met u acties ondernomen kunnen worden.
Wat maakt het Family Security Office bijzonder?
De consultants van het Family Security Office weten als geen ander wat het betekent wanneer je wordt afgeperst en/of bedreigd en wat daarvan de impact kan zijn op de persoonlijke omstandigheden en directe omgeving.
Succesvol ondernemerschap is nog wel eens aanleiding tot afgunst en erger. Onze consultants weten wat het is om daarmee geconfronteerd te worden.
Integer, discreet en professioneel zijn de kernwaarden van onze consultants.
Bij het Family Security Office bent u geen klantnummer. Persoonlijke aandacht en zorg is voor ons leidend bij de uitvoering van onze werkzaamheden.
Wat is de visie van het Family Security Office?
Het Family Security Office staat voor ontzorgen van de families, zodat zij in het dagelijks leven zo min mogelijk impact ervaren van de veiligheidszorg die we bieden. Dit doen we door discreet, zelfstandig en proactief de afgestemde activiteiten uit te voeren en de opdrachtgever op bepaalde momenten te informeren. Hierbij bieden we een zo laagdrempelig mogelijk communicatiekanaal.
Tegelijkertijd staat het Family Security Office voor het bieden van de hoogste kwaliteit. Dat streven we zelf na, maar vragen we ook van partijen waarmee we samenwerken. Het Family Security Office is kritisch en onafhankelijk, maar beschikt over een netwerk van veiligheidspartners die kundig zijn en veel ervaring hebben in het hoog risico segment.
Moet er sprake zijn van acute dreiging of veiligheidsincidenten?
Een acute dreiging of veiligheidsincident kan aanleiding zijn om toenadering te zoeken bij het Family Security Office, maar dat hoeft niet. Verreweg de meeste families binnen het Family Security Office maken zonder directe aanleiding gebruik van het Family Security Office, maar wel vanuit het bewustzijn dat een bepaalde positie of vermogenspositie bepaalde veiligheidsrisico’s met zich mee kan brengen.
Wat is de toegevoegde waarde het Family Security Office?
Binnen het Family Security Office adviseren we over, en begeleiden we de veiligheidsmaatregelen passend bij het specifieke risicoprofiel dat op de familie van toepassing is. Dit laatste is erg belangrijk, omdat veiligheidsmaatregelen een helder doel moeten hebben en zo min mogelijk belastend mogen zijn voor de families. Onze visie is dat families zo onbezorgd mogelijk hun leven moeten kunnen blijven leiden, en beveiligingsmaatregelen niet overheersend zijn. Dat bewerkstelligen wij door de familie zoveel mogelijk te ontzorgen. Een mooi voorbeeld hiervan is dat het Family Security Office alle veiligheidstaken en contacten behartigt tijdens vakantieafwezigheid van de families. Opdrachtgevers ontzorgen we daarnaast doordat we het contractbeheer voeren met de diverse externe veiligheidspartners.
Wat is het voordeel van pre-employment screening voor mijn organisatie?
Allereerst beperkt u als werkgever het risico op niet-betrouwbare medewerkers zo veel mogelijk. Enerzijds door het preventieve effect dat uitgaat van deze maatregelen. Het gebeurt nog wel eens dat mensen zich terugtrekken uit een sollicitatieprocedure zodra er een screening blijkt plaats te vinden. Anderzijds doordat er tijdens de screening zaken aan het licht kunnen komen die een risico vormen bij het aangaan van een dienstverband met een betreffende sollicitant.
Daarnaast laat u hiermee als bedrijf zien dat betrouwbaarheid en integriteit voor uw organisatie belangrijk zijn en u als werkgever er alles aan gedaan heeft om dat te waarborgen. Zodoende versterkt u hiermee het imago van uw bedrijf.
Zijn er verschillende soorten screenings?
Ja, er zijn verschillende soorten screenings. Dit kan een basisscreening zijn waarbij alleen een VOG wordt aangevraagd, tot een zwaardere screening waarbij een achtergrondonderzoek, referentiecheck, financiële check en persoonlijk interview onderdelen zijn.
U wordt door ons begeleid bij het bepalen van de soort c.q. het niveau van screening. Omdat elke organisatie anders is blijft screening maatwerk. Uiteraard ondersteunen wij de klant in dit maatwerk proces om zo tot een goed screeningbeleid te komen.
Mag dat, een pre-employment screening?
Ja, dat mag. Er zijn echter wel wettelijke voorwaarden waaraan voldaan moet worden. De reden hiervoor is dat een pre-employment screening inbreuk maakt op de privacy van een persoon.
De belangrijkste voorwaarden zijn dat de werkgever een legitieme reden (gerechtvaardigd belang) heeft, dat de screening noodzakelijk is en dat de werkgever de sollicitant of werknemer vooraf en achteraf goed informeert.
Het gerechtvaardigd belang zit voornamelijk in het feit dat een werkgever erop moet kunnen vertrouwen dat een werknemer betrouwbaar is. De noodzakelijkheid houdt in dat als er een ander minder ingrijpend middel is om vast te stellen of de werknemer betrouwbaar is, dit gebruikt moet worden. De informatieplicht houdt in dat de sollicitant of medewerker vooraf op de hoogte moet zijn van de screening en dat achteraf de resultaten gedeeld moeten worden.
Kunnen buitenlandse kandidaten ook gescreend worden?
Ja, er kunnen ook buitenlandse kandidaten gescreend worden. Voor veel bronnen die in Nederland gebruikt worden bij het screenen van medewerkers, is in het buitenland een alternatief voor handen. Wij kunnen u adviseren over de mogelijkheden in het betreffende land waar de te screenen kandidaat woonachtig is/tot voor kort gewoond heeft.
Hoe lang duurt het proces van pre-employment screening?
Uiteraard hangt dit af van het screeningsniveau. Bij een basisscreening zonder persoonlijk gesprek en referentiecheck, kan dit binnen enkele dagen afgerond worden. Als een VOG onderdeel is van de screening, zal dit in de praktijk vaak iets langer zijn vanwege de doorlooptijd bij Dienst Justis.
Bij screenings waar een persoonlijk gesprek plaatsvindt en referenties benaderd worden, is de gemiddelde looptijd twee weken afhankelijk van de beschikbaarheid van de kandidaat en diens referenten.
Wat is een VOG?
Een VOG is een Verklaring Omtrent Gedrag. Een VOG is een verklaring waaruit blijkt dat het gedrag van de kandidaat in het verleden geen bezwaar vormt voor het vervullen van een specifieke taak of functie in de samenleving.
Hoe vraagt mijn kandidaat een VOG aan?
Wij zorgen dat de aanvraag VOG voor uw kandidaat klaargezet wordt bij Dienst Justis. De kandidaat hoeft dus niet zelf bij zijn/haar gemeente een VOG aan te vragen. Via Dienst Justis ontvangt de kandidaat een e-mail om in te loggen met zijn of haar DigiD. Na inloggen dient de kandidaat zijn of haar gegevens te bevestigen en de betaling voor de VOG te voldoen, na betaling wordt de VOG in behandeling genomen. Zodra Dienst Justis de aanvraag heeft behandeld, informeert zij de kandidaat schriftelijk over de afhandeling van de aanvraag. Meer informatie over een VOG kunt u vinden op de website van Dienst Justis.
Wat is BKR?
BKR is het Bureau Krediet Registratie, gevestigd te Tiel. Dit is een Nederlands kredietregistratiebureau. Het houdt van elke persoon met een in Nederland afgesloten krediet een elektronisch dossier bij in het Centraal Krediet Informatiesysteem.
Waarom wordt er een BKR controle gedaan bij een pre-employment screening?
Financiële druk bij een kandidaat kan van invloed zijn op de risico’s van het te werk stellen van de betreffende medewerker binnen de organisatie.
Let op! Wanneer een kandidaat geregistreerd staat bij het BKR betekent dit NIET automatisch dat er sprake is van een risico. Dit is afhankelijk van meerdere factoren, zoals bijvoorbeeld de financiële draagkracht van een kandidaat en of er bijvoorbeeld wel/geen achterstanden in betalingen zijn geconstateerd. Wij wegen alle factoren af en bespreken dit met de kandidaat om zodoende te kunnen adviseren of er sprake is van één of meerdere risico’s.
Wat is DUO?
De Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) voor studenten en scholieren is een uitvoeringsorganisatie die valt onder de Rijksoverheid voor het onderwijs. DUO verstrekt o.a. studiefinanciering, erkent diploma’s en organiseert examens. In het diplomaregister van DUO staan diplomagegevens van alle, door het ministerie van OCW erkende Nederlandse opleidingen.
Meer informatie over DUO is te vinden op de website van DUO.
Waar gaat het screeningsinterview over?
Tijdens het screeningsinterview wordt met de kandidaat gesproken over risico’s die specifiek van toepassing zijn bij de betreffende functie. Het doel daarvan is om de integriteit van de kandidaat vast te stellen en in hoeverre het aangaan van een arbeidsovereenkomst een risico voor de werkgever met zich meebrengt.
Tevens worden de resultaten uit de overige onderdelen van het screeningsproces met de kandidaat besproken, zoals: de integriteitsvragenlijst, resultaten van het achtergrondonderzoek en de referentgesprekken. Onze consultants zijn getraind en zeer ervaren in het doen van deze persoonlijke en vertrouwelijke interviews.
Hoe lang duurt het voordat ik de uitslag van de screening ontvang?
Wanneer het laatste onderdeel van de screening is afgerond ontvangt u binnen 48 uur de integriteitsverklaring.
Wat gebeurt er met de gegevens van kandidaten als de screening is afgerond?
Standaard bewaren wij de gegevens maximaal 2 jaar, deze termijn kan naar wens verkort worden. Wij garanderen dat de gegevens nooit gebruikt zullen worden voor commerciële doeleinden en delen deze informatie niet met derden.
Heeft een particulier onderzoeksbureau te maken met specifieke wet- en regelgeving?
Is een particulier onderzoeksbureau vergunningplichtig?
Om als particulier onderzoeksbureau werkzaamheden uit te mogen voeren is een vergunning van het Ministerie van Veiligheid & Justitie vereist. Het Ministerie geeft met deze vergunning een uniek POB (Particulier Onderzoeks Bureau) nummer uit.
Waarin verschilt een particulier onderzoeksbureau met de politie?
Met de inzet van een particulier onderzoeksbureau houdt u zelf de regie op het onderzoek. Daar waar de politie dadergericht te werk gaat, heeft een particulier onderzoeksbureau oog voor de belangen van de persoon of onderneming waarvoor zij werkt. Een particulier onderzoeksbureau houdt bij iedere te nemen stap rekening met de organisatie waarvoor zij werkt. Daarnaast adviseert een onderzoeksbureau in de mogelijk te nemen stappen op zowel arbeidsrechtelijk, civielrechtelijk en strafrechtelijk gebied.
Mag een particulier onderzoeksbureau zomaar zware middelen inzetten zoals afluisteren, heimelijk cameratoezicht, het plaatsen van een baken etc.?
Nee, hiervoor zijn onderzoeksbureaus aan strikte wet- en regelgeving gebonden. In de privacygedragscode voor de sector particuliere onderzoeksbureaus staat precies welke middelen onder welke voorwaarden gebruikt mogen worden. Er dient te allen tijde een ‘gerechtvaardigd belang’ te bestaan bij de organisatie waar onderzoek voor wordt gedaan. Met andere woorden, er moet een belang zijn om fraude op te sporen en dit belang moet zwaarder wegen dan het privacybelang van de betrokkene.
Daarnaast dient de inzet altijd te voldoen aan de beginselen van proportionaliteit en subsidiariteit. We stellen onszelf dan ook altijd de vragen:
– Staat het in te zetten middel in verhouding tot het doel dat we willen bereiken?
– Kunnen wij gebruik maken van een minder ingrijpend middel om dit doel te bereiken?
Wat is statische observatie?
Een statische observatie is het voor een langere tijd observeren van een vaste plek of object. Voor een statische observatie worden vaak verborgen camera’s gebruikt.
Wat is dynamische observatie?
Bij een dynamische observatie wordt het te onderzoeken object gevolgd. Het verschil met een statische observatie is dat bij een dynamische observatie het object bewegend wordt gevolgd, bijvoorbeeld lopend of met behulp van een auto of ander voertuig.
Wat is een baken?
Een baken, ook wel peilbaken genoemd, is een kleine GPS tracker die geplaatst kan worden op of onder een auto, boot, fiets of ander voertuig. Het baken laat, via software, zien waar hij zich bevindt, en waar daarmee het voertuig dat u volgt zich bevindt.
Een baken kan door een particulier onderzoeksbureau worden ingezet ten behoeve van hun onderzoek en daarmee waarheidsvinding. Gezien het feit dit een grove inbreuk voor de privacy van de betrokkene kan meebrengen is een particulier ook hierbij gebonden aan strikte wet- en regelgeving.
Wat is heimelijk cameratoezicht?
Heimelijk cameratoezicht is het maken van beelden van personen met camera’s zonder dat dit duidelijk kenbaar is gemaakt aan de personen die in beeld worden genomen. Heimelijk cameratoezicht is een zwaar middel dat incidenteel ingezet kan worden wanneer een opdrachtgever hier een gerechtvaardigd belang bij heeft en dit voldoet aan de regels gesteld in de privacygedragscode.
Voorbeelden waarbij heimelijk cameratoezicht incidenteel ingezet kan worden zijn bijvoorbeeld: vermoeden van diefstal van goederen en/of geld, vermoeden van onderhuur van een huurwoning, vermoeden van onterecht ziekteverzuim, vermoeden van urenfraude, vermoeden van fraude in de digitale omgeving of vermoeden van andere misstanden op de werkvloer zoals seksuele intimidatie of geweld.
Wat voor onderzoeken verrichten jullie?
De lijst met onderzoeken die wij verrichten is onuitputtelijk. Denk bijvoorbeeld aan onder andere onderzoek naar: diefstal van goederen en/of geld, urenfraude, fraude in de digitale omgeving, onterecht ziekteverzuim, tankpasfraude, woonfraude, overtreding van een concurrentiebeding, mailboxen etc. Daarnaast voeren wij veelvuldig onderzoek uit in de Retail.
Kan ik zelf onderzoek verrichten?
Onderzoek zelf verrichten is uiteraard mogelijk, inzet van een onderzoeksbureau heeft echter vele voordelen:
– De kans bestaat dat u emotioneel betrokken bent bij de zaak en hierdoor niet objectief onderzoek verricht;
– Een verklaring/rapportage van een particulier onderzoeksbureau wordt door de rechter gezien als objectief en onafhankelijk bewijsmateriaal. Een rapportage uit uw eigen onderzoek zal niet snel als onafhankelijk worden bestempeld;
– Wegens het feit dat onderzoek doen naar een persoon vaak vergaande privacy gevolgen heeft voor de betrokken persoon, dient u zich te houden aan strike wet- en regelgeving. Een particulier onderzoeksbureau heeft ruime kennis van, en ervaring met, deze wet- en regelgeving;
– Een particulier onderzoeksbureau heeft de juiste kennis en materiaal in huis. Onderzoekers zijn getraind in het doen van onderzoek, het plaatsen van camera’s, het heimelijk observeren en het schrijven van een rapportage die een rechterlijke toets doorstaat;
– Onderzoek doen kost vaak veel tijd, tijd die u als ondernemer vaak niet heeft. Een onderzoeksbureau kan u hierbij helpen.
Wat kost een particulier onderzoeksbureau?
Een terechte vraag die helaas niet eenzijdig te beantwoorden is. De prijs van een particulier onderzoeksbureau hangt onder andere af van de omvang en complexiteit van een onderzoek. Tevens hangt de prijs af van welke middelen een particulier onderzoeksbureau in moet zetten.
Wat wel goed is om te weten is dat de kosten die een particulier onderzoeksbureau maakt in veel gevallen verhaald kunnen worden bij degene die aanleiding heeft gegeven tot het onderzoek, de veroorzaker. Een particulier onderzoeksbureau zal u hier altijd advies in geven.
Wordt de onderzochte persoon op de hoogte gebracht van het onderzoek?
Er geldt voor een particulier onderzoeksbureau een informatieplicht, dit houdt in dat de onderzochte persoon op enig moment geïnformeerd moet worden over het onderzoek dat tegen hem loopt of heeft gelopen.
Gezien het feit dat bij onderzoek naar een persoon het, met het oog op waarheidsvinding, veelal niet mogelijk is de persoon tijdens het onderzoek te informeren kan dit in overleg met de opdrachtgever gebeuren na het onderzoek. Het particulier onderzoeksbureau zal na afloop van het onderzoek de betrokkene in algemene bewoordingen mededelen dat hij of zij onderwerp van onderzoek is geweest. Het informeren kan achterwege blijven wanneer rechten of vrijheden van andere personen hierdoor gevaar kunnen lopen.
Wat is een crisis?
Crisis is te omschrijven als: een tijdelijke omstandigheid waarin organisaties of personen verkeren. De meest belangrijke kenmerken van een crisis zijn dat deze het gevolg is van een gebeurtenis die zich plots en onverwacht voordoet. Er is veelal sprake van gevaar voor personen of de volksgezondheid. De kans op media aandacht is groot.
Als gevolg van een crisis kan grote (reputatie-)schade worden toegebracht aan de persoon en/of organisatie. Een ander gevolg van de crisis kan zijn dat daardoor de continuïteit van een organisatie in gevaar kan komen.
Wat zijn de kenmerken van een crisis?
Kenmerken van een crisis zijn:
• het gebeurde valt buiten het reguliere proces;
• er is een grote kans op publiciteit;
• er wordt grote druk gevoeld;
• er is sprake van incomplete en tegenstrijdige informatie;
• er zijn grote afbreukrisico’s en
• een chaotisch begin;
• snel handelen is noodzakelijk.
Wat zijn crisis oorzaken?
De oorzaak van de crisis ligt in de gebeurtenis die vooraf ging aan de crisissituatie. Gebeurtenissen zijn onder te verdelen in zogenaamde ‘acts of god’, schuld- en opzet gebeurtenissen.
We spreken van ‘acts of god’ bij gebeurtenissen zoals: een tornado, overstroming en pandemie.
Schuld gebeurtenissen zijn veelal het gevolg van ‘het nemen van onverantwoorde risico’s’. Denk aan het onvoorbereid op reis gaan naar een gewelddadig gebied of ‘het overschatten van eigen’ kunnen door het nemen van onverantwoorde beslissingen en ‘onderschatting’ door het negeren van signalen.
Bij een opzet gebeurtenis is altijd sprake van een moedwillig, weloverwogen en opzettelijke daad zoals: afpersing, ontvoering, chantage en dergelijke.
Wat is crisismanagement?
Onder crisismanagement valt alles wat een bedrijf doet om een crisis binnen de organisatie te voorkomen, of te beheersen. Crisismanagement is een verzameling van acties om noodsituaties te kunnen voorspellen, beoordelen, analyseren en voorkomen. Hierbij zijn alle acties erop gericht om regie op de ontstane situatie te krijgen.
Wat is een CMT (Crisis Management Team)?
Een Crisis Management Team bestaat uit verschillende personen uit een organisatie die belast zijn met de afhandeling van een crisis. Het Crisis Management Team is vooral een beleidsmatig en communicatief centrum. Hun focus ligt op het verkrijgen van regie over de ontstane situatie in het belang van de veiligheid van personen, de reputatie van de organisatie en de bedrijfscontinuïteit.
Wie zitten er in een crisisteam?
De samenstelling van een crisisteam kan verschillen afhankelijk van het soort crisis. In de basis kent een crisisteam de navolgende samenstelling: een voorzitter, veelal een vertegenwoordiging van de directie; secretarieel medewerk(st)er voor het verwerken van in- en uitgaande informatiestromen en het bijhouden van een gedetailleerd logboek; iemand van de afdeling communicatie; een externe crisisspecialist en vervolgens naar keuze aangevuld met de eindverantwoordelijk voor P&O / Verkoop / Productie / Logistiek / Research & Development / IT / Financiën / Bedrijf Hulp Verlening / Beveiliging / Facilitaire zaken.
Een veelal onderschatte functie binnen het crisisteam is die van de secretarieel medewerk(st)er. Het zorgvuldig documenteren van besluitvorming en gebeurtenissen is cruciaal voor het evalueren van het crisisverloop en het op basis daarvan doorvoeren van verbetermaatregelen. Maar ook ingeval van bijvoorbeeld juridische kwesties voortvloeiende uit de crisis.
De externe crisisspecialist is iemand met ervaring in het managen van crisissituaties. Zijn/haar expertise kan organisaties behoeden voor de valkuilen bij crisismanagement.
Hoe kun je voorbereid zijn op een crisis?
Door het periodiek trainen van een crisisteam, middels een crisissimulatie gebaseerd op een voor de organisatie realistisch scenario, doen de leden van een crisisteam ervaring op.
De leerdoelen van deze simulatie zijn:
– in het onder tijdsdruk nemen van beslissingen;
– het denken in scenario’s;
– het omgaan met de media;
– het bepalen en uitvoeren van een strategie;
– het verkrijgen van regie op de veelal chaotische beginsituatie.
Crisissimulaties kunnen variëren in moeilijkheidsgraad van table top tot multi disciplinair met actief tegenspel op basis van een rollenspel. Bij crisissimulaties kan het zelfs zover gaan dat er een belangrijke leverancier of afnemer bij betrokken wordt.
Wanneer spreek je eigenlijk van een crisis?
Het Crisis Management Team (CMT) komt niet bij elke ongewenste gebeurtenis in actie. Een lekkage in de toiletruimte of een lift die vastzit, is nog niet direct geen crisis.
Een crisis is een dreiging en/of ongewenste gebeurtenis die zich plotseling en onverwacht voordoet waarbij sprake is van een potentieel gezondheids- en of veiligheidsrisico voor personen, er een grote kans bestaat op negatieve publiciteit en/of de bedrijfscontinuïteit verstoort. Hierbij komen soms de lokale hulpdiensten en mogelijk de veiligheidsregio in actie.
Bij een (dreigende) crisis is volledige opschaling van de crisisorganisatie noodzakelijk en moeten er heel snel beslissingen genomen worden.
Wat zijn de belangrijkste maatregelen bij een crisis?
De belangrijkste maatregelen bij een crisis zijn:
– het behoud van overzicht;
– besluitvorming op basis van feiten en verifieerbare informatie in plaats van veronderstellingen op basis van aannames;
– zorg voor tegenspel ter voorkoming van ‘group thinking’;
– neem geen besluiten voordat informatie geverifieerd is;
– benoem tenminste 3-5 realistische risicoscenario’s voor inzicht in te nemen maatregelen;
– het opstellen van een statement voor een eerste reactie op vragen van medewerkers / journalisten / externe stakeholders;
Dergelijke maatregelen kunnen vooraf vastgelegd worden in een crisismanagementplan.
Hoe ga ik om met de media ingeval van een crisis?
De media, journalisten, zijn ingeval van een crisis een opgedrongen samenwerkingspartner die in ogen van de getroffen organisatie veelal als lastig en vervelend worden ervaren. Daarbij wordt uit het oog verloren wat de rol van de media en journalisten is. Omgaan met de media verloopt makkelijker indien wordt beseft wat hun rol is.
Praktische tips in de omgang met de media
Wees voorbereid op het eerste media contact.
– Dit komt veelal eerder dan verwacht.
– Wordt ingegaan op de vraag van de journalist of wordt deze bij de hand genomen en ‘geleid’ naar informatiemoment/-tijdstip om antwoord te krijgen op de vragen.
‘Koop’ tijd.
– Neem ruim voldoende tijd. Laat je daarbij niet meeslepen in de tijdsdruk die de journalist probeert op te leggen.
‘Onderhandel’ met de journalist.
– Wat wil hij weten.
– Waarom wil hij wat weten.
– Dit vereist dat de woordvoerder vooraf goed gebrieft dient te zijn.
Hoe houd ik overzicht tijdens een crisis?
Het managen van een crisis vereist structuur. Te beginnen met:
– Informatie verzamelen
– Informatieanalyse
– Bepalen van scenario’s & strategie
– Nemen van acties & maatregelen
Als crisisteam dagelijks een en/of meerdere malen bijeen komen ter bespreking van de stand van zaken.
Elke te nemen actie of maatregel dient vooraf goedkeuring te hebben vanuit het crisisteam.
De eerste uren van de crisis verlopen chaotisch, het kan wel 24 uur duren voordat de situatie onder controle is. De eerste uren na het bekend worden van de gebeurtenis gebeurt er veel en soms gelijktijdig.
In die eerste 24 uur:
– Komt informatie over de gebeurtenis, gefragmenteerd binnen.
– Ontbreekt het aan een compleet en goed overzicht van wat er nu precies gebeurd is.
– Belt de media en vraagt om nader informatie of toelichting op de situatie.
– Vraagt de media om een reactie op het artikel wat zij op Internet of in de krant willen publiceren.
– Vergt het enige tijd voordat het crisismanagementteam compleet bijeen is.
– Bellen familieleden om informatie over de situatie van hun gezinsleden of partner.
Heeft u direct ondersteuning nodig omdat u te maken heeft meet een crisis, dan kunt u gebruik maken van onze 24/7 response service.
Wat zijn de grootste valkuilen bij een crisis?
– Geen nieuws is ook nieuws
– Externe communicatie gaat voor interne communicatie
– Overhaast handelen
– Het leugentje om bestwil
– Onderschatting
– Overschatting van eigen kunnen