Contact of direct ondersteuning nodig?
+31 320 284141

En dan gebeurt het toch. Help! Een Ransomware aanval!

Oktober is Cyber Security Maand

Het laatste artikel voor de Cyber Security Maand van dit jaar is afkomstig van onze partner uit het MS Amlin First Response Team, Bex* Communicatie.

Stel u bent huisarts in een gezondheidscentrum met alle systemen op zwart, zoals in het artikel ‘Hoe kan ik mijn organisatie beschermen tegen Ransomware?’ van Patricia Langermans, Specialist Underwriter Cyber bij MS Amlin. Niet alleen u heeft geen toegang meer tot het IT systeem. De data is voor niemand in het gezondheidscentrum meer toegankelijk. Help! U bent slachtoffer van een Ransomware aanval. Wat nu?

Communiceren, communiceren, communiceren
“U gaat direct merken dat veel van de dagelijkse acties afhangen van de apparatuur die u ineens niet meer kunt gebruiken…”, zegt Erwin van Dijkman, Specialist Crisiscommunicatie & Reputatieschade bij Bex*communicatie. Welke afspraken zijn er vandaag en morgen? Hoe kom ik in contact met die patiënten? Hoe kom ik in het medisch dossier? Is er iemand in ons systeem geweest? Wie moet ik informeren over een mogelijke inzage door een derde in de systemen? Wat zijn de afspraken met mijn IT-leverancier, zoals benoemd in het artikel ‘Wat heb ik nu aan een contract bij een Ransomware aanval?’ van Rosalie Brand, Advocaat Privacyrecht bij Kennedy Van der Laan.

Praktische zaken vergen direct improvisatie
In het webinar ‘Ransomware? Geen schijn van kans!’ gaven wij al aan dat ook praktische zaken direct improvisatie vergen: ‘even’ een bellijst wie op de hoogte moet worden gebracht, ‘even’ de kalender printen om afspraken handmatig in te vullen, ‘even’ een A4-tje met een mededeling voor op de deur printen, ‘even’ een tekst op de website zetten, ‘even’ een informatienummer kenbaar maken waar mensen naar kunnen bellen, ‘even’ een vraag beantwoorden van een journalist die hier lucht van heeft gekregen.

Richt u zich op de primaire doelgroepen
Waar moet u beginnen? “Als communicatieprofessional is mijn advies: richt u zich in eerste instantie op uw primaire doelgroepen”, zegt Van Dijkman. “In het voorbeeld van de huisarts in het gezondheidscentrum zijn deze de collega’s, cliënten en partners in de medische keten. Vergeet daarbij ook vooral de autoriteiten niet te informeren”.

Van improviseren naar voorbereiden
Een huisartsenpost, kleine zelfstandige of middelgroot bedrijf heeft zelden een communicatieafdeling die in zo’n geval al deze taken op zich neemt. Wat kunt u dan wél doen behalve de preventietips van de experts International Security Partners en Grant Thornton, partners van het
MS Amlin First Response Team, ter harte nemen? Welnu: beeld u even in dat u bovenstaande acties ook analoog wilt kunnen doen. Dat vergt niet alleen een fysieke back-up op een veilige locatie. Ook een overzicht met die eerste acties en de communicatiemiddelen die u daarvoor nodig heeft, zijn belangrijk. Denk aan een standaard ‘Wij zijn vandaag gesloten’ tekst of een bericht voor uw cliënten dat snel op de website kan. “Bereid op een rustig moment alvast een aantal zaken voor. Specifiek voor dat eerste uur. Daar gaat u veel gemak van hebben. Ook kunt u een draaiboek voorbereiden, zodat u niet in ‘the heat of the moment’ zaken vergeet”, aldus Van Dijkman.

Hulp inroepen van Bex*communicatie
Volgens Van Dijkman, kan het u een hoop ellende en gedoe besparen als er een partij is die u helpt bij de communicatie. Hierdoor kunt u zich blijven focussen op het continueren van uw eigen dienstverlening. Een partij die een antwoordnummer of een callcenter snel ter beschikking heeft, die eventuele persvragen direct kan opvangen, statements en correspondentie kan helpen maken en versturen, die de reacties op sociale media monitort, enzovoort. Kortom: een partner die u helpt om uw reputatie te bewaken op het moment dat het er toe doet. En die ervoor zorgt dat u communiceert met alle partijen met wie u moet communiceren. Gelukkig kunt u Bex*communicatie, partner van het MS Amlin First Response Team, inschakelen op het moment dat uw hoofd overloopt. Of juist al daarvóór. Al was het alleen om de voorgenomen acties tegen een expert aan te houden en bevestiging te krijgen: “Prima, dat is de goede aanpak!”

Meer informatie?
Lees meer over crisiscommunicatie op www.bexcommunicatie.nl, of neem contact op met Erwin van Dijkman via 040 294 52 52 / 06 227 44 369 of evdijkman@bexcommunicatie.nl.

Erwin van Dijkman

Specialist Crisiscommunicatie & Reputatieschade bij Bex*communicatie

Partner MS Amlin First Response Team