Contact of direct ondersteuning nodig?
+31 320 284141

Vergewisplicht; een beperkt instrument

De vergewisplicht, de verplichting van een organisatie in de zorg om de geschiktheid van een zorgverlener te onderzoeken. Een controle op de registratie bij het BIG, een verklaring omtrent gedrag, een check in het waarschuwingsregister Zorg en Welzijn, navraag bij de inspectie Gezondheidszorg en Jeugd en een referentencheck bij eerdere werkgevers.

Allemaal mogelijke bronnen om te controleren of  de sollicitant geschikt is om contact te hebben met cliënten binnen uw organisatie. Allemaal instrumenten die u helpen bij het uitvoeren van de vergewisplicht.

Vergewisplicht vs screening

De keuze voor het uitvoeren van de vergewisplicht door de eigen HR afdeling of het kiezen voor screening door een extern bureau kan van diverse factoren afhankelijk zijn:

Tijdrovend onderzoek

Het uitvoeren van de vergewisplicht kan een tijdrovende klus zijn, vooral wanneer een zorginstelling kampt met  een hoog personeelsverloop. Tijd die in veel gevallen niet beschikbaar is.

Is de juiste kennis beschikbaar voor een gedegen onderzoek

Welke risico’s wilt u afdekken met een screening en bent u op de hoogte van de bronnen waar u deze informatie kunt vinden? Welke vragen aan de referent leiden naar de juiste antwoorden en is het controleren van alle diploma’s van de sollicitant wel noodzakelijk. Als organisatie wilt u screenen wat noodzakelijk is en hoofdzaken scheiden van bijzaken. Dit vergt de juiste kennis.

Check feiten geen fabels

Een HR medewerker kan een kort achtergrondonderzoek uitvoeren door simpelweg de naam van de kandidaat in te voeren in de zoekbalk van Google. Hiermee komen alle resultaten op naam van deze kandidaat naar boven. Wat doet u vervolgens met deze resultaten, neemt u ze aan voor waarheid? Veroordeelt u de sollicitant op uw zoekresultaten, of bent u in staat om juist die vragen te stellen die de gevonden informatie ontkrachten of juist bevestigen? Door het uitvoeren van een uitgebreid achtergrondonderzoek via een extern bureau worden meerdere bronnen gecheckt waardoor het onderzoek gebaseerd is op gecontroleerde feiten en niet op fabels.

Privacy van de kandidaat door onafhankelijkheid

Een achtergrondonderzoek kan veel privacygevoelige informatie boven water halen van de kandidaat, informatie die deze kandidaat liever niet deelt met zijn werkgever of die niet van toepassing zijn voor de uit te voeren functie. Wanneer een HR medewerker zelf een achtergrondonderzoek uitvoert kan dit de mening van de HR medewerker beïnvloeden en vooroordelen creëren.

Gebruik van screening als instrument

Screening levert u tijd en dus kostenbesparing op. Wanneer u gebruik maakt van een extern bureau haalt u daarmee ook de juiste kennis in huis, samen met deze kennis worden feiten gecheckt en wordt de privacy van de kandidaat gewaarborgd. Dat is in het kort wat screening uw organisatie kan opleveren als instrument bij het voldoen aan de vergewisplicht.

Kan screening uw organisatie helpen

Wilt u weten wat screening via International Security Partners u kan opleveren, neem dan geheel vrijblijvend contact met ons op. Wij beantwoorden graag uw vragen. Wilt u direct meer informatie over onze screeningsmogelijkheden, download dan onze  menukaart screening.

De ins en outs van de vergewisplicht

Wilt u meer weten over de vergewisplicht, kijkt u dan op de website van de rijksoverheid.

Diensten van International Security Partners

Wij hebben al veel organisaties mogen ondersteunen op het gebied van screening. Naast screening kunnen wij u ondersteuning bieden op het gebied van fraude en integriteit door het doen van onderzoeken binnen uw organisatie, bijvoorbeeld wanneer u te maken krijgt met diefstal of niet integer gedrag. Wilt u hier meer over weten neemt u dan contact met ons op.