Contact of direct ondersteuning nodig?
+31 320 284141

Fraude leidt tot imagoschade

Binnen de Rabobank bleek dat er een groep medewerkers gefraudeerd had om de zogenaamde “Liborrente” te manipuleren. De uiteindelijke “drive” had vooral te maken met het opstrijken van een bonus, dus eigen gewin! Uiteindelijk heeft dit geleid tot veel onrust en een gigantische boete.

Wat wellicht nog erger is, is dat het imago en de reputatie van de Rabobank enorm geschaad is. Wat dit voor de bank in de toekomst betekent is thans lastig in te schatten. Gelet op de hoeveelheid (negatieve)media aandacht en het feit dat de bestuursvoorzitter is afgetreden geeft wellicht de impact aan. Dit wil je als organisatie niet meemaken!

Hoe voorkom je nu dat een fraudecasus tot imago- en reputatieschade leidt?

Wij adviseren organisaties om fraude indicatoren in ieder geval te (laten) onderzoeken. Negeer dit niet. Probeer vervolgens op basis van scenario’s een inschatting te maken van de gevolgen van een fraude onderzoek en anticipeer daarop.

Wilt u meer weten over de impact van fraude? Neem gerust vrijblijvend contact met ons op.