Contact of direct ondersteuning nodig?
+31 320 284141

Een crisis voorkomen is vrijwel onmogelijk. Als organisatie heeft u geen volledige controle op alle in- en externe oorzaken. Door potentiële aanleidingen vooraf in kaart te brengen en maatregelen te treffen, kunt u de kans op een crisis wel verkleinen.

Hoe u het beste met een crisis omgaat, staat beschreven in het crisismanagementplan. Daar vindt u concrete handvatten zodat u snel, adequaat en effectief kunt reageren om de crisis zo snel mogelijk te beëindigen en uw (reputatie)schade te beperken. Met ons modulaire crisismanagementplan kiest u voor een handzaam, beknopt en praktisch plan. Het basiscrisisplan vormt samen met het escalatieprotocol het hart van het modulaire crisismanagementplan. Daarnaast kan het plan worden uitgebreid met modules en thema’s die van toepassing zijn op uw organisatie.

Escalatieprotocol en basiscrisisplan

In het escalatieprotocol staat beschreven in welke situatie er sprake is van een (dreigende) crisis en hoe er moet worden gehandeld. Daarnaast vindt u in het protocol criteria waaraan de definitie van een crisis moet voldoen.

In ons modulaire crisismanagementplan vindt u naast het escalatieprotocol het basiscrisisplan, een leidraad voor alle mogelijke crisissituaties. Hierin vindt u:

  • De samenstelling en rol- en taakverdeling van het crisisteam;
  • De besluitvorming;
  • De algemene do’s en don’ts in geval van een crisis;
  • De uitgangspunten van de crisiscommunicatie;
  • De crisisscenario’s;
  • De stakeholders.

Modules en thema’s

Modules zijn documenten die u direct kunt raadplegen voor specifieke achtergrondinformatie. Denk daarbij aan een:

  • Contactpersonenlijst
  • Medialijst
  • Plattegronden
  • Productinformatie
  • Locatieoverzicht
  • Uitwijkmogelijkheden

In de thema’s van het modulair crisismanagementplan worden de onderwerpen beschreven die van belang zijn voor het beheersen van specifieke crisisthema’s. Dit zijn onder meer: 

  • Ontruiming bij brand
  • Negatieve publiciteit
  • Gijzeling van data
  • Hacking van computersystemen
  • Fraude
  • Afpersing
  • Productchantage

Kenmerken en voordelen

Ons modulaire crisisplan heeft een aantal kenmerken en voordelen:

  • Het is overzichtelijk en snel te raadplegen;
  • U kunt het als overzicht gebruiken om hyperlinks te maken en snel naar de onderliggende documenten te navigeren;
  • U kunt de informatie op uw smartphone of tablet zetten, zodat u bij bereikbaarheidsdienst of bij totale uitval van systemen nog over de juiste informatie beschikt;
  • Het beheer is eenvoudig omdat interne specialisten zoals BHV’ers, ICT’ers en beveiligers hun eigen module beheren en onderhouden;
  • Het beheer is eenvoudig doordat modules voor meerdere thema’s worden onderhouden. Zo is er bijvoorbeeld altijd maar één actuele contactpersonenlijst;
  • Aanpassingen zijn eenvoudig te maken na een crisissimulatie en praktijksituaties;
  • Het is een modulair groeidocument;
  • U kunt in de opbouw en het beheer van het plan veel zelf doen. Als u wilt, kunnen we u daarbij ook helpen.

Wij helpen u graag verder

Naast een modulair crisismanagementplan kunnen wij u ook helpen met andere vergelijkbare zaken. Denk bijvoorbeeld aan het opstellen van een crisisplan, het beoordelen van uw huidige plan of het testen van een plan met een crisissimulatie. Download voor een volledig overzicht onze dienstenkaart ‘Crisismanagement’. Heeft u nog andere vragen over crisismanagement? Neem gerust contact met ons op. Wij helpen u graag verder. 

Neem contact met ons op
Hans Slaman
Algemeen Directeur