Contact of direct ondersteuning nodig?
+31 320 284141

6 aandachtspunten bij het huren van een kantoor in een verzamelpand

Onderwerp: Security Audit

Het huren van een kantoor in een verzamelpand kan voor organisaties de perfecte oplossing zijn wanneer het kopen of huren van een eigen pand geen optie is. Bovendien kan een dergelijk kantoor kostenbesparend zijn en hoeft u zich in de meeste gevallen ook geen zorgen te maken over het onderhoud van het pand. Hierdoor kunt u zich volop richten op het ondernemen.

Controle op de genomen beveiligingsmaatregelen door een security audit

Bij het huren van een kantoorruimte is niet alleen de juiste huurprijs van belang, ook de organisatorische, bouwkundige en elektronische (OBE) beveiligingsmaatregelen, die de gebouweneigenaar heeft genomen, zijn van essentieel belang. De juiste beveiliging houdt ongewenste bezoekers buiten en verkleint hierdoor het risico op schade door bijvoorbeeld datalekkage, spionage of inbraak. Deze OBE beveiligingsmaatregelen kunt u door een extern bureau laten toetsen aan de hand van een security audit.

Wilt u zelf de beveiligingsmaatregelen van het verzamelpand auditen, dan geven wij u deze 6 belangrijke aandachtspunten

De consultants van ISP kunnen u op het gebied van security consultancy volledig ontzorgen. Kiest u ervoor om zelf een audit uit te voeren, dan helpen wij u op weg met onderstaande aandachtspunten:

    1. Wat is de visie van de gebouweneigenaar op het gebied van beveiliging

Past de visie van de gebouweneigenaar over veiligheid en beveiliging bij de visie van uw eigen onderneming? Denk hierbij aan de ontvangst bij de receptie, een eventuele (openbare) lunchgelegenheid, toegangscontrole en bijvoorbeeld de toegang tot de serverruimte.

    1. Wie kunnen het pand betreden

Een verzamelpand waar meerdere ondernemingen in gehuisvest zijn is toegankelijk voor meer mensen dan alleen uw eigen medewerkers. Bezoekers die niks in het pand te zoeken hebben zijn lastig te herkennen. Bovendien bent u voor het afsluiten van het pand afhankelijk van uw medehuurders en eventueel het beveiligingsbedrijf van de verhuurder. Belangrijk om te weten is daarom op welke tijdstippen het pand te betreden is en wie er toegang heeft.

    1. Hoe is de algemene beveiliging geregeld

Waar hangen beveiligingscamera’s en wat monitoren die, wie zijn de sleutelhouders van het pand en de diverse ruimtes in het pand, hoe kunnen bezoekers bij de kantoren komen en worden bezoekers geregistreerd, zijn verdiepingen afgesloten en bijvoorbeeld alleen toegankelijk via een pas. Het antwoord op deze vragen geeft u een duidelijk beeld van de genomen beveiligingsmaatregelen.

    1. Hoe is de security awareness van de huisbaas

Een huisbaas die zich bewust is van de mogelijke veiligheidsrisico’s die zijn huurders lopen, zal aantoonbare OBE beveiligingsmaatregelen genomen hebben met  ondersteuning van beveiligingscamera’s. Deze maatregelen zijn terug te zien in de locaties en de wijze van gebruik van de beveiligingscamera’s, de toegangscontrole door bijvoorbeeld een gastheer of gastvrouw en de toegang tot de verhuurde ruimtes. De huisbaas zal, wanneer hij zich voldoende bewust is van de veiligheidsrisico’s, een duidelijk beleid hebben met een heldere visie op veiligheid en beveiliging.

    1. Welke huurders bevinden zich in het verzamelpand

Welke organisaties huren nog meer een kantoorpand in dit verzamelpand, en passen deze huurders bij uw onderneming? Uiteraard hoeft u niet samen te werken met deze huurders, maar wanneer u samen met de overige huurders dezelfde wensen en eisen stelt aan de beveiliging zorgt dit al voor een verhoogd veiligheidsgevoel. Daarnaast betrekt u natuurlijk graag een pand met bedrijven die passen binnen uw branche en geen reputatieschade kunnen veroorzaken doordat zij bijvoorbeeld betrokken zijn bij onderwerpen die maatschappelijke onrust veroorzaken.

    1. Wat zijn uw verantwoordelijkheden als huurder en welke verantwoordelijkheden heeft uw verhuurder

Vragen die u zich kunt stellen zijn bijvoorbeeld:

    • Tot waar in het gebouw is de verhuurder verantwoordelijk voor beveiliging en wat dien ik zelf in orde te hebben.
    • Wie is er verantwoordelijk voor de toegang tot de serverruimte,
    • Worden bezoekers ingeschreven door de gastheer of gastvrouw van de verhuurder of dien ik zelf die toegangscontrole uit te voeren,
    • Etc.

Een security audit laten uitvoeren door een externe partij

Door gebruik te maken van de kennis van de consultants van International Security Partners worden alle mogelijke veiligheidsrisico’s helder in beeld gebracht, en voorkomt u onnodige schade.

Heeft u vragen over de beveiliging van uw huidige kantoorlocatie of wilt u een security audit laten uitvoeren, neem dan contact met ons op, wij helpen u graag.

Controle op de genomen beveiligingsmaatregelen

ISP biedt u volledige ondersteuning op het gebied van security consultancy. Wij ondersteunen u bij het opstellen en realiseren van een beveiligingsplan en kunnen deze voor u testen aan de hand van een mystery guest. Daarnaast bieden wij een response service die in geval van nood 24/7 voor u klaar staat.

Advies van de expert

Een security audit geeft u inzicht in de genomen beveiligingsmaatregelen en laat u bovendien zien welke maatregelen uw organisatie nog zou kunnen nemen voordat u het kantoor betrekt.

Neem contact met ons op voor meer informatie