Contact of direct ondersteuning nodig?
+31 320 284141

Wie heeft er voor € 50.000,- aan postzegels besteld?

Soms worden wij geconfronteerd met bijzondere onderzoeksvragen die bij ons intern het gesprek van de dag worden. Zo ook deze casus over de verdwijning van € 50.000,- aan postzegels.

Onze klant is een supermarktondernemer die, samen met zijn gezin, ziel en zaligheid in de onderneming stopt. Na terugkeer van een vakantie met zijn  gezin constateert deze ondernemer dat er een bestelling voor € 50.000,- aan postzegels is gedaan. Deze bestelling, die zonder toestemming van de ondernemer besteld was,  was blijkens de administratie wel afgeleverd maar niet meer aanwezig.

Toen onze assistentie voor deze casus werd ingeroepen waren inmiddels twee maanden verstreken.

Verloop van het onderzoek

Op basis van een analyse van: de beschikbare camerabeelden, toegangscontrolesysteem werd een interviewplan opgesteld.

Aan de hand van het interviewplan werden informatie vergarende interviews gehouden met medewerkers. Analyse van de verklaringen wees in de richting van een bepaalde medewerker. Met deze medewerker werd een confronterend interview gehouden waarbij een volledige bekentenis volgde.

Namens de opdrachtgever is door ons van deze diefstal aangifte gedaan bij de politie en hebben wij de opdrachtgever maatregelen geadviseerd zodat herhaling van soortgelijke incidenten kan voorkomen worden.

Fraude herkennen

 The Fraud Triangle

Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat er drie dingen nodig zijn om tot fraude te komen. De Amerikaanse criminoloog Donald Cressey heeft hiervoor de basis gelegd met ‘The Fraud Triangle’, oftewel de fraudedriehoek. Dankzij de fraudedriehoek kunnen risico’s op fraude in kaart gebracht worden. Binnen de fraudedriehoek spelen drie factoren een rol:

  1. 1. Gelegenheid
  2. 2. Rationalisatie
  3. 3. Druk of verleiding

 

Aan de hand van onze casus lichten we deze factoren toe:

De eigenaar was op vakantie en de medewerkers die achterbleven hadden toegang tot de bestelsystemen. Op deze bestelsystemen kan ongelimiteerd besteld worden. Zo heeft dus elke medewerker de gelegenheid om een bestelling van € 50.000,- te plaatsen. De medewerker had naast het werk in de supermarkt een eigen onderneming. Via een webwinkel werden er spullen verkocht en verzonden. Eigen financiële middelen waren nog niet aanwezig in de onderneming. Deze medewerker zag er geen kwaad in om de postzegels via de werkgever mee te nemen om de eigen onderneming op weg te helpen. Er werd gerationaliseerd door gedachtes als ‘Ik werk er hard genoeg voor’ of ‘mijn baas neemt ook postzegels voor eigen gebruik mee’. Naast het gebruik van deze postzegels, voor de eigen onderneming, werden er ook postzegels doorverkocht aan derden. Hiermee kon de medewerker hoge schulden aflossen. De druk die deze medewerker ervoer waren de geldzorgen in de privésfeer.

Fraude voorkomen

Dagelijks maken wij cases mee zoals bovenstaande. Vanuit de praktijk weten wij waarop te letten om fraude te voorkomen. Wij u enkele tips:

  • Zorg dat uw medewerkers niet voor grote geldbedragen zonder uw toestemming een bestelling kunnen plaatsen
  • Geef de daartoe bevoegde medewerkers eigen inlogcodes, ook in het geval van een vakantie
  • Laat bestellingen altijd door een extra persoon goedkeuren

Meer informatie

Wij begeleiden onze klanten voor, tijdens en na het onderzoek. Heeft u een onderzoeksvraag of een vraag over fraudepreventie, neem dan geheel vrijblijvend contact met ons op via info@ispbv.nl of bel naar 0320 284141