Contact of direct ondersteuning nodig?
+31 320 284141

Fraude Preventietip

U doet er als ondernemer alles aan, om uw bedrijf zo efficiënt mogelijk te organiseren en te besturen. Desondanks kunt u geconfronteerd worden met integriteitsschendingen waardoor uw organisatie ernstig benadeeld wordt. Hierbij kunt u denken aan het lekken van bedrijfsgevoelige informatie, het frauderen met financiële gegevens of het verwijderen van belangrijke documenten.

Onderstaand worden enkele tips gegeven om het risico op dergelijke incidenten te verkleinen.

Tips:

Compartimenteer de digitale omgeving:

  • Maak voor iedere functie inzichtelijk welke informatie toegankelijk/noodzakelijk moet zijn;
  • Wijs op basis van deze inventarisatie een autorisatieniveau toe;
  • Richt de digitale omgeving technisch in conform de vastgestelde autorisatieniveaus.

Onderhouden:

  • Stel een functionaris aan voor het autoriseren van medewerkers conform de vastgestelde niveaus;
  • Draag er zorg voor dat de bevoegdheden en autorisatieniveaus doorlopend geactualiseerd worden.  Aandachtspunten zijn:
    – Indiensttreding / uitdiensttreding;
    – Promotie / degradatie.

Borging:

  • Leg het volgende vast in het huishoudelijk reglement:
    – Iedere medewerker verantwoordelijk is voor het afschermen van zijn eigen gebruikersnaam en wachtwoorden;
    – Het strikt verboden is om in te loggen op andermans naam / wachtwoord;
    – Het strikt verboden is de identiteit van een collega te gebruiken (identiteitsfraude);
  • Breng dit periodiek onder de aandacht door:
    – Op naleving hiervan te controleren;
    – Dit tijdens werkbesprekingen aan de orde te stellen.

Wilt u weten of uw bedrijfs- / huishoudelijk reglement bij vermoedens van fraude voldoende garanties biedt voor arbeidsrechterlijke maatregelen, kunnen wij deze toets voor u verzorgen.

Voor meer informatie, klik rechts op “bel mij terug”.