Social Media Lab

Sociale media kunnen een crisis veroorzaken of verergeren. Mensen kunnen zich gemakkelijker verenigen via sociale media. Geruchten en emoties spelen mede door sociale media een nog belangrijkere rol spelen in de beeldvorming. Daarnaast zorgen sociale media voor een enorme versnelling. De eerste paar uur zijn bepalend voor het verdere verloop van de crisis. Dit alles stelt hoge eisen aan de crisismanagementvaardigheden van een organisatie.

Het Social Media Lab biedt een besloten en veilige omgeving waarin praktisch geoefend kan worden in het monitoren van sociale media en de interactie met stakeholders. Door tijdens crisissimulaties gebruik te maken van het Social Media Lab wordt inzichtelijk de dynamiek die sociale media tijdens crisis situaties met zich meebrengen.

Deelnemers aan een crisissimulatie leren toe te passen de belangrijkste do’s & don’ts van interactie en krijgen inzicht in potentiële escalatierisico’s van sociale media. Daarbij wordt ingegaan op vragen zoals: Hoe vertaal je een crisismanagement- en crisiscommunicatiestrategie naar een effectief social media beleid? Welke tone of voice kies je? Op welke berichten reageer je wel, en op welke niet? Wanneer doe je dat rechtstreeks en wanneer openbaar? En hoe zorg je voor integratie met de overige communicatie?

Het Social Media Lab kan zowel voor een zogenaamde stand-alone simulatie gebruikt worden of geïntegreerd in reguliere crisissimulaties. Voor meer informatie neemt u contact met ons op.