Contact of direct ondersteuning nodig?
+31 320 284141

Geld dat uit de kassa verdwijnt, producten die met een flinke korting aan vrienden worden verkocht, onjuiste kosten- of urendeclaraties, ongeloofd ziekteverzuim of valse facturen - het zijn slechts enkele voorbeelden van fraude in de retail. Met alle gevolgen van dien. Iedere retailer, groot én klein, is gebaat bij een concrete aanpak op het gebied van fraudebestrijding. Dankzij onze jarenlange ervaring, hebben wij alle tools in huis om fraude te voorkomen. Fraudepreventie en -bestrijding levert geld op!

Wat zijn de oorzaken van fraude in de retail?

Wist u dat bijna de helft van alle winkeldiefstallen door eigen medewerkers wordt gepleegd? Om goede maatregelen te treffen tegen fraude is het belangrijk om allereerst te begrijpen waarom uw medewerkers fraude plegen. De retailmarkt is een specifieke markt die zich kenmerkt door een aantal factoren: snelheid, smalle marges, veel personeelsverloop en scherpe inkooptarieven. Jonge medewerkers met weinig binding met het bedrijf, een lager uurloon, weinig toezicht en controle op de werkvloer – het kan allemaal tot fraude leiden. Om uw organisatie te ondersteunen bij fraudepreventie, kunnen we helpen met het inzichtelijk maken van frauderisico’s.

Wat zijn de gevolgen van fraude in de retail?

Het meest voor de hand liggende gevolg van fraude is uiteraard financiële schade. Er worden enorme verliezen geleden door interne fraude. De horeca- en retailsector leiden hierdoor jaarlijks maar liefst 200 miljoen schade. Laten we daarnaast ook zeker de emotionele schade niet vergeten. Denk aan collega’s die elkaar onderling niet meer vertrouwen, reputatieschade, afname van loyaliteit van klanten, het gevoel van veiligheid dat in het geding komt en toenemende spanningen op de werkvloer. Dit werkt door in de prestaties op de werkvloer en heeft invloed op het contact met de klant, waardoor het rendement verder afneemt. U kunt zo in een vicieuze cirkel terechtkomen. Download onze Whitepaper: Interne fraude in de retail voor meer informatie.

Wat kan ik doen om fraude te voorkomen?

Uit onze ervaring blijkt dat retailers die zorgvuldige antifraudemaatregelen in hun bedrijfsvoering geïmplementeerd hebben een significant kleinere kans hebben slachtoffer te worden van fraude. U kunt aan de volgende antifraudemaatregelen denken:

  • Stel duidelijke gedragsregels op voor uw personeel. Belangrijk is dat u hierin ook ongewenst gedrag opneemt. Zorg ervoor dat deze gedragsregels voor iedereen duidelijk zijn.
  • Betrouwbaar personeel is van groot belang voor een stabiele, winstgevende bedrijfsvoering. Door werknemers vooraf te screenen beperkt u het risico iemand aan te nemen die niet integer.
  • Hebben al uw personeelsleden toegang tot gevoelige bedrijfsinformatie? Door uw bedrijfsgegevens te beschermen, verkleint u het risico op diefstal of het bewust lekken van belangrijke data.
  • Verdenkt u een medewerker of relatie op diefstal, maar hebt u geen overtuigende bewijzen? Dan kan een verborgen camera een nuttig hulpmiddel zijn. Met behulp van verborgen camera-observatie hebben wij vierentwintig uur per dag zicht op uw onderneming. Ook een dynamische observatie kan u meer helderheid verschaffen.
  • Indien u al veel geld geïnvesteerd heeft in uiteenlopende beveiligingsmaatregelen, kan het nuttig zijn te onderzoeken of de door u genomen maatregelen ook daadwerkelijk effect hebben. Wij toetsen dit graag voor u aan de hand van een Mystery Guest.

Hoe gaat ISP te werk?

Passend bij de kenmerken van deze branche, hebben we een specifiek programma voor fraudebestrijding ontwikkeld. We bieden hierin de volgende voordelen:

  • We garanderen dat we binnen 24 uur na de aanvraag starten met het onderzoek
  • Wij beoordelen de verzamelde bewijzen op juridische kracht, zowel in relatie tot arbeidsrechtelijke afhandeling als ook voor civielrechtelijke maatregelen en schadevergoeding.
  • De inrichting van het onderzoek houden we zo beperkt en concreet mogelijk.
  • We zorgen ervoor dat er snel inzicht komt in de omvang van de schade en proberen zoveel mogelijk schade op de dader(s) te verhalen.
  • Wij treden vanuit onze kennis en ervaring op als sparringpartner, onder meer in het kader van de arbeidsrechtelijke afhandeling.
  • Wij verzorgen desgevraagd de aangifte bij de politie.
  • We werken tegen zeer scherpe tarieven voor onze retailklanten.

Meer weten?

Heeft u nog vragen over fraudebestrijding in de retail? Neem gerust contact met ons op. Wij helpen u graag verder.

Neem contact met ons op
Evert Slaman
Algemeen directeur